Bruxisme, tandenknarsen en kaakklemmen

bruxisme tandenknarsen behandeling kaakklemmen cosmetisch arts

Wat is tandenknarsen en wat is er aan te doen?

Tandenknarsen en kaakklemmen behoren tot de grootste veroorzakers van gebitsproblemen

Door een te strakke kauwspier, musculus masseter, ontstaan pijn- en krampklachten tijdens het eten, gapen en slapen. Ook kunnen, door kramp in de kauwspier, chronische hoofdpijnklachten ontstaan. Vanwege de verhoogde spanning in de kauwspier worden de kiezen strak geklemd. Hierdoor ontstaat schade aan tanden en kiezen, deze kunnen afbreken en barsten. Ook kan het kaakgewricht beschadigd raken waardoor een chronisch pijnsyndroom kan ontstaan.

De meest gebruikelijke behandelmethode is het opmeten van een bitje dat ‘s nachts wordt gedragen. Soms is zo’n bitje voldoende om het gebit tijdelijk te beschermen tegen de beschadiging. De oorzaak van de klachten, met name de overactieve kaakspier, wordt hier echter niet mee aangepakt. Mensen met sterke kaakklem kunnen het bitje ’s nachts stuk bijten omdat de kaakspier sterk verkrampt is.

Behandeling(en) voor Bruxisme, tandenknarsen en kaakklemmen

Botox

Sinds tientalen jaren wordt kaakklem behandeld met een spierontspanner, botox. Met behulp van botox wordt lokaal een deel van overactieve spier ontspannen, waardoor de kaakklem verdwijnt.

Lees hier hoe de behandeling in zijn werk gaat