Help, mijn gezicht is rood!

Door Frank Strooker
rode huid-rosacea-huidtherapie

Een rode huid komt in het algemeen veel voor. Het kan zich in verschillende kenmerken uiten: gesprongen vaatjes, roodheid die spontaan opkomt, jeukende en pijnlijke huid, snel irritaties door huidverzorgingsproducten en een branderig gevoel.

Hoe ontstaat  roodheid?

Overmatig zongedrag, hormonale factoren, huidinfecties, veroudering, erfelijkheid, verkeerde huidverzorgingsproducten, allergieën en factoren van buitenaf zoals weersomstandigheden.

Wat kan ik er zelf aan doen?

Wees voorzichtig met de zon en bescherm uw huid met een SPF. Daarnaast zijn de factoren van buitenaf vooral in deze periode van grote invloed. De koude wind, de verwarming en de sauna zorgen voor een droge lucht. Dit droogt de huid  uit en maakt het gevoeliger en roder. Gebruik een hydraterende crème (moisturizer) om de huid te verzorgen. Let ook op uw voeding, rode huid kan ook een uiting van de voedselintolerantie zijn.

Wanneer moet ik hulp zoeken?

Heeft u langer dan twee weken klachten dan is het verstandig om advies van een huidtherapeut te vragen. Heeft u echt een pijnlijke, ontstoken huid dan is het raadzaam om contact op te nemen met de huisarts.

Wat kan de huidtherapeut voor u betekenen?

De huidtherapeut kan u adviseren welke behandeling voor u geschikt is. Tijdens het consult wordt eerst een uitgebreide huidanalyse gemaakt. Tijdens de huidanalyse wordt de oorzaak van de klachten vastgesteld.  Afhankelijk daarvan wordt een behandeling geadviseerd of wordt u verder naar de arts doorverwezen.

Als de oorzaak van de klachten overmatig zonnen of acné  is dan zou een chemische peeling of laserbehandeling een uitkomst kunnen bieden.

Wat is  een chemische peeling?

Chemische peeling is een behandeling die voor veel verschillende doeleinden ingezet kan worden. Hierbij kunt u denken aan acné, huidveroudering, zonbeschadigde huid, rimpels, pigmentvlekken, gevoelige huid of een doffe vale huid.

Chemische peelings bevatten verschillende soorten zuren. De zuren hebben allemaal hun eigen identieke werking. Welke peeling gebruikt wordt hangt af van de oorzaak van de klachten.

Hoe werkt een chemische peeling?

De bovenste huidlaag met dode huidcellen wordt weggepeeld door een werkzame stof. Hierdoor  wordt de huid gladder, de overmatige pigmentatie wordt minder en eventuele huidontstekingen en verstoppingen genezen.

Daarbij wordt de doorbloeding van de huid verbeterd waardoor er weer een gezonde glans op de wangen komt.

Wat is een laser?

Laser staat voor: Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation.

Waar een normale lichtbron zijn licht breed uitwaaiert blijft een laserstraal gebundeld. Dit komt door slimme spiegels en prisma’s in de laser.

Welke klachten kunnen met laser behandeld worden?

De aandoeningen met rode huid zoals couperose, rosacea en acné  kunnen effectief met laser behandeld worden.

Hoe werkt het dan?

De laser zendt licht van een bepaalde golflengte uit. Het pigment in de rode bloedcellen in de adertjes absorbeert dit licht en wordt daardoor vernietigd. Dit heeft geen permanente werking, na verloop van tijd kan de behandeling herhaald worden.

Is de laserbehandeling pijnlijk?

De laserpulsen voelen ongeveer aan als een elastiekje dat tegen de huid aantikt. De ervaring van pijn is verschillend, dit ligt ook aan het gebied dat behandeld wordt.