WAT IS TANDENKNARSEN EN WAT IS ER AAN TE DOEN?

Tandenknarsen en kaakklemmen behoren tot de grootste veroorzakers van gebitsproblemen

Door een te strakke kauwspier, musculus masseter, ontstaan pijn- en krampklachten tijdens het eten, gapen en slapen. Ook kunnen, door kramp in de kauwspier, chronische hoofdpijnklachten ontstaan. Vanwege de verhoogde spanning in de kauwspier worden de kiezen strak geklemd. Hierdoor ontstaat schade aan tanden en kiezen, deze kunnen afbreken en barsten. Ook kan het kaakgewricht beschadigd raken waardoor een chronisch pijnsyndroom kan ontstaan.

BEHANDELING VAN TANDENKNARSEN EN KAAKKLEMMEN

De meest gebruikelijke behandelmethode is het opmeten van een bitje dat ‘s nachts wordt gedragen. Soms is zo’n bitje voldoende om het gebit tijdelijk te beschermen tegen de beschadiging. De oorzaak van de klachten, met name de overactieve kaakspier, wordt hier echter niet mee aangepakt. Mensen met sterke kaakklem kunnen het bitje ’s nachts stuk bijten omdat de kaakspier sterk verkrampt is.

Sinds tientalen jaren wordt kaakklem behandeld met een spierontspanner, botox. Met behulp van botox wordt lokaal een deel van overactieve spier ontspannen, waardoor de kaakklem verdwijnt.

tandenknarsen

HOE WERKT SPIERONTSPANNER BOTOX TEGEN TANDENKNARSEN EN KAAKKLEMMEN

Botox legt tijdelijk een deel van de spier stil waardoor de kracht van de spier afneemt. Door afname van de spierspanning verdwijnt de kramp in de kauwspier en daarmee ook de klachten van tandenknarsen en kaakklemmen. De bewegingen in de kaakspier blijven volledig intact. De behandeling met botox heeft géén invloed op de mimiek, het kauwen en praten.

Botox werkt nagenoeg altijd bij deze klachten. Na de behandeling merkt vrijwel iedereen een sterke vermindering van de klachten; vaak verdwijnen de klachten zelfs volledig.

Het effect van botox houdt drie tot zes maanden, afhankelijk van de kracht van de kauwspier. Het is aan te raden om de eerste twee keer de behandeling na drie maanden te herhalen. Op deze manier is de kans het grootst dat de kracht van de spier wordt afgebouwd, met als gevolg dat de spier zijn “geheugen” verliest. Daarna wordt de frequentie van de behandeling verminderd naar één keer in de zes tot acht maanden.

HOE WORDT DE BEHANDELING MET BOTOX UITGEVOERD?

Met een zeer dun naaldje wordt een kleine injectie toegediend aan de zijkant van de wang, vlakbij de kaakhoek. De injectie is oppervlakkig, net onder de huid. Het wordt NIET als pijnlijk ervaren.

Botox heeft tijd nodig om in te werken. Meestal worden de klachten binnen twee weken aanzienlijk minder.

WAT KOST DE BOTOX BEHANDELING TEGEN TANDENKNARSEN

De behandeling met botox kost € 200 voor beide kanten. Deze behandeling betaalt u zelf. De factuur kan bij uw ziektekostenverzekeraar ingediend worden. Afhankelijk van uw verzekeringspakket komt u in aanmerking voor een vergoeding.

Beoordeel zelf wat Mozart Kliniek voor u kan betekenen en boek een vrijblijvend consult.

button-consult-mei14.png

Translate »